Opittuja asioita tosielämästä: Alihankinta ei ole mörkö, vaan ystävä

Kuuntelin ja katselin Y-koulun esitystä oikeista eväistä lisäkäsiin eli miten hankkia osaamista yrityksen tarpeisiin. Erittäin tärkeä asia, koska yrityksillä on vain kaksi ydinprosessia toimialasta riippumatta – rekrytointi ja asiakashankinta. Ja niiden pitää olla koko ajan omistajien, toimitusjohtajan ja johdon agendalla.

Lisäkäsien hankinta luokiteltiin kolmeen kategoriaan: oma työntekijä, alihankinta ja vuokratyövoima. Monessa asiassa ja kokonaisuutena olen samaa mieltä kuin tuntemani ja arvostamani alan asiantuntija Susanna Rantanen. Haluan kuitenkin esittää eriävän mielipiteen muutamasta kohdasta, joissa olen kantapään kautta muuttanut omaa käsitystänikin. Ja tietysti tähän disclaimeri: kaikki on aina tilanne- ja yrityskohtaista.

 

1. Alihankinnassa ei saa yhtenäistä toimintakulttuuria eikä alihankkija ymmärrä missiotasi


Susanna kertoi omasta kokemuksestaan yrittäjänä, jossa oli ostanut ohjelmiston alihankintana ja nosti siitä ongelmaksi sitoutumisen ja yhteisen kulttuurin. Olen samaa mieltä tapahtuneesta, mutta haastan ajattelemaan: oliko syynä toimintamalli vai alihankinta?

Entä jos Susanna olisi saanut saman tiimin projektin ajaksi omiin tiloihin ja hän olisi perehdyttänyt yhtä hyvin heidät arvoihin, visioon ja missioon sekä ottanut mukaan kahvipöytäkeskusteluihin? Voit kehittää softan vaikka ostamalla tiimin käyttöösi omiin tiloihisi määrätyksi ajaksi.

 

2. Sitoutuminen ja kulttuuri on erilaista riippuen millä tavalla hankit osaamista


Jos haluat rakentaa erinomaisen asiakaskokemuksen, sinun pitää sitouttaa ja ottaa mukaan kaikki sidosryhmät sopimuksesta riippumatta. Moni yritys esimerkiksi ostaa palveluna siivouksen ja vieraillessaan yrityksessä asiakas usein törmää siivoojaan. Edustaako siivooja tilassasi hänen työnantajaansa vai sattuisiko hänen käytöksensä ja kommunikointinsa vaikuttamaan yrityksesi asiakaskokemukseen?

Joskus omakin ajatteluni ohjasi päätöksissä, että alihankkijat ja vuokratyövoima pitäisi jollain tavoin eristää luottamuksen vuoksi joko tiloissa tai osallistumisessa vaikkapa yrityksen tapahtumiin. Se oli väärin. Ensinnäkin he edustavat yritystäsi asiakkaalle ja asiakas ei ajattele heitä alihankkijoina tai vuokratyövoimana, vaan yrityksesi edustajina. Toiseksi salassapito, kilpailukielto tms. ehdot voivat olla todella paljon jyrkempiä yritysten välisissä sopimuksissa kuin työsopimuksissa. Eli oikein tehtynä luottamus on taattu jo sopimustasolla paremmin kuin työsopimuksissa.

 

3. Alihankintaa tai vuokratyövoimaa ei voi käyttää ydinosaamiseen


Olen samaa mieltä siitä, että yrityksessä pitää olla ydinosaaminen, mutta haastan ajattelemaan myös ajan funktiona, milloin mikäkin on yrityksen ydinosaamista. Yksittäinen vaikkapa tekninen osaaminen on enää harvoin ydinosaaminen ainakaan koko yrityksen elinkaarena ajan. Nykyisessä maailmassa ydinosaamiseksi on syntynyt kokonaisuuksien ja kompleksisten asioiden ymmärtäminen, oppimiskyky, organisointikyvyt sekä kyky saada aikaan.

Toisaalta nopeus on noussut todella merkittäväksi yrityksen kilpailutekijäksi. Tällöin on hyvä ymmärtää myös osaamisen hankkiminen ajan funktiona. Jos tarvitsen tietyn osaamisen käyttöön viikossa ja lähden rekrytoimaan, voin kertoa, että 99% todennäköisyydellä se ei onnistu. Mutta alihankintana tai vuokraamalla se voikin olla mahdollista. Kysymys kuuluukin, onko sinun liiketoiminnassasi aika kriittinen tekijä?

Monilla aloilla osaamispula ja työn tekemisen tapa ovat muuttaneet sekä pakottaneet hankkimaan osaamista eri tavoilla kuin perinteisesti. Kannustan ajattelemaan ensin, mitä osaamista milloinkin tarvitset, rakentamaan osaamisverkostoa ja kiinnittämään huomiota ennen kaikkea yhteiseen kulttuuriin, toimintamalliin, kokonaiskustannukseen, aikatauluun sekä johtamiseen. Vasta sen jälkeen eri hankinta- ja sopimustapoihin (työsopimus, vuokrasopimus, projektisopimus jne).

Myös johtaminen on muutoksen kourissa. Olemme juuri ehtineet huokaista, että itseohjautuvuus ja hyvä ihmisten johtaminen omassa organisaatiossa on tärkeää, kun pitääkin lähteä kehittämään verkostojen ja osaamisen sekä oppimisen johtamista.