Excel-taulukot alkoivat kyllästyttää – Mainioco otti oikeat osaajat avuksi liiketoiminnan automatisointiin

Vuosi sitten perustettu Mainioco Oy tahtoo muuttaa asiakaskokemuksen mittauksen. Yrityksen tavoitteena on saattaa mittauksissa havaitut tulokset analyysien ja johtopäätösten avulla euroiksi suoraan asiakkaan liiketoimintaan.

Mainioco itsessään on yrityksenä vielä varsin nuori, mutta sen takana on asiakaskokemusten mittausta jo kymmenisen vuotta. Aiempi toiminta pyöri Suomen Myyntikonttori Oy:n alaisena SoWhat-nimisenä palveluna. Ongelmaksi muodostui lopulta se, että mittaukset vaativat valtavan määrän käsityötä ja siten myös aikaa.


Uusia nimiä ryhmään


Kun Excel-taulukot alkoivat tarpeeksi kyllästyttää, oli aika alkaa pohtia yrityksen toiminnan automatisointia. Syntyi tarve löytää C#:n ja Angularin taitajia.

– Meidän Slack-ryhmään on ilmestynyt viisi kummallista nimeä maaliskuun alun jälkeen, Mainiocon toimitusjohtaja Tapani Rinne sanoo.

Se, miksi nimet näyttävät suomalaiseen silmään kummallisilta, johtuu siitä, että tiimin uudet vahvistukset ovat kotoisin Puolasta.

Kotimaasta sopivia tekijöitä ei löytynyt toivotun aikataulun puitteissa, joten Skillwellin asiantuntijat avustivat Mainiocota pääsemään eteenpäin jumiutuneesta tilanteestaan.


Valmiuksia moneen


Yhteydenpito etätiimiin onnistuu Slackin ja videoneuvotteluiden välityksellä. Etätyöskentely on Rinteelle tuttua jo entuudestaan ja hän tietää yhteyksien pätkivän aika ajoin Suomen sisäisissäkin palavereissa. 

– En näe siinä mitään etua, että koodari istuisi minun vieressäni tai viereisessä huoneessa. Etätyö on täysin normaalia, Rinne sanoo.

Ensimmäisen kuukauden jälkeen voidaan todeta, että kehitystyö on edistynyt toivotulla tavalla. Koodareiden valmius entuudestaan tuntemattomienkin teknologioiden käyttöön on tehnyt vaikutuksen.

– He ovat osanneet toimia myös yllättäen eteen tulleiden uusien frameworkien kanssa, joista heillä ei ole ollut kokemusta ennen tätä. Yhteistyö on ollut helppoa myös siksi, että he ymmärtävät teknisen puolen lisäksi myös liiketoimintaa, projektissa Product Ownerina toimiva Juha Möttönen kertoo.


Toimivaa yhteistyötä ja tulosta


Työskentely laitetaan tauolle kesäkuun puolivälissä, johon mennessä kehitteillä olevan sovelluksen ensimmäinen versio on saatu valmiiksi.

– Sen pystyy periaatteessa kuka tahansa ottamaan haltuun ja käyttämään sitä. Siitä sitten katsotaan asiakaspalautteen perusteella jatkokehitystä, josta ollaan jo puhuttu Puolan kavereillekin, Möttönen sanoo.

Kaiken kaikkiaan Mainiocossa ollaan tyytyväisiä tapaan, jolla Skillwell ratkaisi yrityksen osaajapulan.

– Kysymys on ennen kaikkea siitä, että saadaan toimivaa yhteistyötä, joka tuottaa oikeaa tulosta, Tapani Rinne kiteyttää.