Paluu arkeen – katso työtä uusista näkökulmista

Taas se aika vuodesta: loma loppuu ja mieli on matalana. Miten sitä ikinä jaksaa taas palata arjen rytmeihin ja fokusoida energiansa tehokkaaseen työskentelyyn? Ei hätää, näillä ohjeilla onnistut.

Älä säikähdä väsymystä, vaan anna itsellesi aikaa. Roomaakaan ei rakennettu päivässä, joten sinun ei tarvitse keksiä heti ensimmäisenä työpäivänäsi työyhteisöä mullistavaa ihmettä tai hankkia viittä uutta asiakasta. Ota iisisti, kaikki muutkin ovat samassa tilanteessa.

Pidä mielessä, että arkirytmin palautuminen voi viedä viikosta kahteen. Aloita töistä, jotka jätit kesken lomalle lähtiessäsi. Työrytmiin kannattaa totutella tekemällä normaalin pituisia työpäiviä, joihin ei sisälly kuitenkaan liikaa asiaa.

 

Vapaa-aika ei lopu tähän


Työtä kannattaa katsoa uusista näkökulmista. Voit pohtia, mikä työpaikalla toimii ja mikä ei. Arjen rutiineja voi myös välillä vaihtaa: jos teet yleensä töitä vain toimistolla, voit välillä kokeilla myös etätyötä. Rakenna oman arkesi polku sujuvaksi.

Ei ole väärin miettiä jo tulevia lomia. Seuraavaa lomareissua suunnitellessa mieli pysyy positiivisena. Muista myös, että loman jälkeenkin on vapaa-aikaa, jolloin voit nauttia elämästä.

 

Vajaa työviikko tekee ihmeitä


Yritä totutella arjen unirytmiin jo muutamaa päivää ennen töiden alkamista – niin kurjalta kuin se tuntuukin. Paluu töihin on huomattavasti kevyempää, kun olet saanut täydet yöunet alle.

Pyri myös ajoittamaan lomalta paluusi keskelle viikkoa. Vajaa työviikko tekee pehmeämmän laskun arjen askareisiin ja pian on taas viikonloppu.

Tsemppiä syksyn projekteihin! Kyllä se siitä.


Lähde: Työterveyslaitos