Referenssi: Skeptisyys suli yhteistyön myötä – Book Salon sai koodaritiimin, jolle kaikkea ei tarvitse selittää kädestä pitäen

Alihankintana työskennellyt koodari vaihtoi taloa ja korvaavaa tekijää ei ollut saatavilla tilalle. Book Salonin osakas Jonne Castrén lähestyi umpikujaa. Sitten Skillwell astui mukaan kuvioon. 


Kun Jonne Castrén istui Dubain matkallaan ensimmäisen kerran Uber-auton kyytiin, hänellä välähti. Kaikki ne asiat, jotka ovat inhottavia ulkomailla taksia käytettäessä, olivat poissa.

– Ajattelin, että tällä tavalla pitäisi lähestyä jotain muutakin alaa ja taklata joka ikinen inhottavuus niin kuluttajalta kuin palveluntarjoajalta, hän sanoo.

Ajatuksesta syntyi Book Salon, joka on hyvinvoinnin ja kauneudenhoitoalan portaali kuluttajille. Palveluntarjoajille se on digitaalinen palvelupaketti, jossa asiakas saa samassa ryppäässä ajanvarauksen, kassan, viestinnän ja kirjanpidon raportit.

– Kilpailijat ottavat samoista palveluista kuukausimaksua, mutta niin hullulta kuin se kuulostaakin, me haluamme tarjota tämän kaiken ilmaiseksi, Castrén sanoo.


Kaverille vinkkaus kääntyikin omaksi onneksi


Book Salon on perustettu vuonna 2016 ja viimeisen vuoden ajan tuotekehitys on jumittanut tilassa, jossa ollaan vain muutaman kuukauden päässä tuotteen valmistumisesta.

– Alihankkijoiden kanssa on ollut vähän huonoa tuuria. Sitten löysimme Skillwellin kuin sattuman kaupalla.

Tarina yhteistyön alkamisesta onkin hieman koominen ja sattumaakin saattaa olla seassa. Castrén oli nimittäin aiemmin törmännyt Skillwelliin ja vinkannut siitä kollegalleen. Myöhemmin hän olikin itse tilanteessa, jossa tarvittiin nopeasti ohjelmisto-osaamista.

– Sain silloin tältä samaiselta kollegalta vahvistuksen, että tarjotut kaverit ovat oikeasti taitavia. Nyt voin itsekin todeta, että rautaista ammattitaitoa heiltä tosiaan löytyy.


Osaajapula on totta – yrittäjät soittelevat toisilleen

Book Salonille tarvittiin Node.js:n, MongoDB:n ja Reactin taitajia, joita ei Castrenin kokemuksen mukaan Suomesta hevillä irtoa.

– Jos sellaisia löytyy, niin heistä kilpaillaan kovaa. Rajat ulkomaille on pakko avata ja se onnistuu juuri Skillwellin kaltaisella palvelulla.

Castrén on siis uransa aikana saanut huomata, että ohjelmisto-alan osaajapula on totta.

– On se vähän huvittavaa, kun me yrittäjät soitellaan toisillemme ja kysellään, että tiedätkö ketään osaajaa ja sitten käy ilmi, että luurin toisessa päässä etsitään samanlaista tekijää.

Ranskalaiset viivat riittävät

Yhtiökumppaniaan lukuunottamatta Castrén on ulkoistanut kaiken Book Saloniin liittyvän toiminnan, joten etänä työskentely on sinänsä hänelle tuttua. Silti pitkän matkan päässä olevat koodarit mietityttivät aluksi.

Nyt asiaa ajatellessaan Castrén kokee osuneensa kultasuoneen sekä Skillwell-osaajien ohjelmointi- että kommunikointitaitojenkin suhteen. Pelko oli siis turha.

– Minulla on käynyt oikeasti tuuri, sillä tämä tiimi ymmärtää pienistä ranskalaisista viivoista, mitä ollaan hakemassa. Siitä juuri tykkään, ettei ihan kaikkea tarvitse selittää kädestä pitäen, Castrén kehuu.

– Eikä kyseessä ole sellainen intialaistyyppinen ratkaisu, jossa työtehtävät kerrotaan esimiehelle, joka kertoo koodarille ja viesti muuttuu matkalla, hän jatkaa.

Book Salon on nyt tuotekehitysprosessissaan lähellä maaliviivaa, sillä se kaavailee lanseerausta jo syyskuulle. Tavoitteena olisi saada tuote saataville pian myös Viroon ja Hollantiin. Euroopan valloitus voi siis vihdoin alkaa!