Tuotekehityksen mainio aloittaminen

Miten saada tuotekehitys käyntiin? Mistä löydän osaajat? Kuinka rakentaa ja integroida osaajat osaksi yhtiön arvoja ja toimintapoja? Nämä kysymykset olivat päällimmäisenä mielessäni aloittaessani mainio.co-palvelun kehityksessä vuoden 2018 helmikuussa. Tämä on tarina siitä miten etätiimin kanssa asiat onnistuivat, ja miten saimme kehityksen sujumaan parhaalla mahdollisella tavalla.

Tiukka budjetti mahdollistaa innovaatiot. Olet varmaankin kuullut tämän virkkeen? Meidän palvelussamme ei välttämättä voida vielä puhua varsinaisista innovaatioista, koska olemme vielä ensimmäisen MVP:n kehityksessä, mutta aikataulu ja budjetti mahdollistivat nopean tiimin löytämisen ja integroimisen.

Ennen tiimin etsimistä kävimme keskusteluja, mitä järjestelmän tulee tehdä ja ketkä ovat asiakkaamme. Tästä pääsimme pikku hiljaa kohti tiimin etsimistä, joka osittain asettui urilleen sattuman kautta. Löysimme sovelluskehikon AspNetZero, joka mahdollisti sovelluksen rangan tekemisen helposti. Tiimin löytäminen tämän kehyksen ympärille tapahtuikin melkein kuin itsestään. Saimme Skillwellistä apuja ihmisten löytämiseen, ja parissa viikossa olimmekin jo saaneet sopimuksen tehtyä. Pääsimme aloittamaan kuukauden sisällä, maaliskuun 22. päivä oli ensimmäinen kehittäjien versio olemassa. Rutiinit alkoivat rullata.

Rutiinien rakentaminen uudessa yhtiössä ja uusien ihmisten ympärille on haastavaa, kun kukaan ei oikeastaan tunne vielä ketään. Etätiimin kanssa vaikeus osittain nousee, koska tiimi on tottunut työskentelemään omilla työtavoillaan jo pitkän aikaa. Miten saimme yhteiset rutiinit rakennettua? Vähentämällä mikromanageerausta, ja antamalla tiimille selkeät tavoitteet. Näin tiimin pystyi toimimaan omalla halutulla tavallaan (meidän tapauksessa Scrum-viitekehyksellä ja DevOps-mallilla), ja yhtiön puolelta annoimme tavoitteet, viitekehykset ja arvot heille arkeen. Integroimalla tätä kautta saimme tiimin toimimaan mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti lisäämättä heille komplekseja prosesseja. Rutiinit alkoivatkin meillä pyöriä, ja aloimme päästä kohti pääasiaa; itseohjautuvaa ja itsenäisesti oma-aloitteisesti ongelmaa ratkaisevaa tiimiä osana organisaatiota.

Koska sovelluskehitys on kompleksista, ja kaikkea ei voida määritellä etukäteen, jatkuva keskustelu sidosryhmien välillä on tärkeää. Myös etätiimin kohdalla. Alussa, kun etätiimillä oli paljon asioita tutkittavana, keskustelu keskitettiin Product Ownerin kautta tapahtuvaksi (allekirjoittanut), mutta pikku hiljaa olemme lisänneet mukaan keskusteluihin liiketoiminnan edustajia. Tätä kautta etätiimi saa lisää ymmärrystä liiketoiminnan tavoitteista ja ymmärtää yhä paremmin toimintansa merkityksellisyyttä. Tätä kirjoittaessa, noin kahden ja puolen kuukauden kehitystyön jälkeen, tiimi käy itsenäisesti keskusteluja sidosryhmien kanssa, jotta he pääsevät mahdollisimman hyvään lopputulokseen – ei vain teknisestä näkökulmasta vaan ennen kaikkea liiketoiminnan näkökulmasta. Kauan eläköön tuotekehitys!

Kiinnostuitko palvelustamme?

Varaa aika kanssamme, niin kerromme lisää