SaaS on ohjelmistojakelutapa, jossa loppukäyttäjä ei osta itse ohjelmistoa, vaan sen käyttöoikeuden. SaaS:n suosio on ollut erityisen kasvussa viime vuosina, ja nykyään SaaSsia voidaan kutsua ohjelmistomarkkinoiden johtavaksi palvelumalliksi. Tässä blogikirjoituksessa tarkastelemme SaaS-kehityksen trendejä. 

Mihin SaaS on menossa ja mitä meidän pitäisi odottaa siltä tulevaisuudessa?

Exploding Topicsin artikkelissa 80+ SaaS Statistics and Trends kerrotaan että Harvey Nash Groupin tekemän tutkimuksen mukaan SaaSia pidetään liiketoiminnan kasvun kannalta tärkeimpänä teknologiana. SaaS-markkinat kasvavatkin jatkuvasti. Vuonna 2022 SaaS-markkinoiden arvo oli 186,6 miljardia dollaria. Keskimäärin ala kasvaa 18 prosenttia vuodessa, ja jatkaa kasvuaan. Gartnerin arvion mukaan 95% uusista digitaalisista työkuormista otetaan käyttöön pilvipohjaisilla alustoilla vuoteen 2025 mennessä

SaaS-kehitys antaa yrityksille mahdollisuuden mukautua muuttuvaan liiketoimintamaailmaan mukana, edistäen kasvua ja menestystä. Kehittämällä palvelunsa SaaS palvelumallilla, yritykset saavat lisäksi joustavuutta ja skaalautuvuutta, sekä voivat tarjota parempaa asiakaskokemusta helposti saavutettavilla pilvipohjaisilla verkkopalveluilla.

Yksilöllisten ratkaisujen kehittäminen kapealle käyttäjäkunnalle

Oman ohjelmiston luominen tulee helpommaksi, yksi SaaS-trendeistä onkin yrityksille tiettyihin tehtäviin suunniteltujen ratkaisujen kehittäminen. Yritykset ovat alkaneet kehittämään tällaisia ohjelmistoja omaan sisäiseen tai hallinnolliseen käyttöön, eikä niitä jaeta julkisesti käyttäjille. Kuitenkin tällaiset yrityksen sisäiseksi ratkaisuksi kehitetyt ohjelmistot voidaan lopulta julkaista yleisille markkinoille ja niistä voi tulla yksi yrityksen tarjoamista tuotteista.

Hakukoneoptimointi SaaSille

Kuten kaikella digitaalisella sisällöllä,  Hakukoneoptimointiin investoimalla SaaS-palveluntarjoajat voivat saada suuren määrän orgaanista laadukasta liikennettä ja tavoittaa kohdeyleisönsä tehokkaasti. Asiantuntija-arvio SEO:n vaikutuksesta SaaS-ratkaisujen suosioon viittaa siihen, että hakukonepromootio voi tuoda jopa 68% palveluntarjoajan potentiaalisten asiakkaiden kokonaismäärästä.

Henkilökohtainen lähestymistapa jokaiseen asiakastapaukseen

SaaS-yritykset ovat kiinnostuneita käyttäjäkuntansa kasvattamisesta ja pitkäaikaisista asiakassuhteista. Yksi tämän vuoden suurimmista SaaS-trendeistä onkin panostaminen personointiin.

Henkilö- tai asiakaskohtainen lähestymistapa jokaiseen yksittäiseen asiakkaaseen on mahtava mahdollisuus SaaS-yrityksille saavuttaa korkeaa asiakasuskollisuutta pienin kustannuksin. Räätälöinti voi olla esimerkiksi nimellä kutsumista, personaalisia tervetulovideoita tai vaikka personoituja hakutuloksia, jotka käyttäjälle annetaan hänen aikaisempien hakukyselyjensä analysoinnin jälkeen.

Tekoälyn (AI) ja koneoppimisen (Machine Learning) käyttöönotto SaaSissa

Koneoppiminen on prosessi, jossa ohjelma oppii suuresta datamäärästä. Mitä enemmän käyttäjätietoa ohjelma saa, sitä henkilökohtaisemmaksi palvelu tulee. Koska personointi on yksi SaaS-trendeistä, kuten aiemmin mainittiin, monet palveluntarjoajat ovat jo ottaneet vastaavaa koneoppimista käyttöön tuotteissaan. SaaS-tuotteiden koneoppimisen & tekoälyn rajattomat mahdollisuudet auttavat yrityksiä saavuttamaan parempia tuloksia ja houkuttelemaan lisää käyttäjiä.

Esimerkiksi Amazon Web Services (AWS) -pilvipalvelutarjoajalla on laaja valikoima erilaisia valmiiksi luotuja koneoppimisen ja tekoälyn palveluita, joita on mahdollista integroida SaaS-palveluihin. AWS:ssa käytettävissä olevat koneoppimisen työkalut, kuten Amazon SageMaker ja Amazon Personalize tarjoavat skaalautuvuutta ja joustavuutta datan käsittelyyn, mallin kouluttamiseen sekä ennustemallien luomiseen. Koneoppimisen avulla SaaS-palveluntarjoajat voivat analysoida suurta määrää käyttäjätietoa, tunnistaa käyttäjäkäyttäytymisen kaavoja ja luoda personoituja suosituksia sekä ennusteita. Tämä tukee personoinnin trendiä, joka on tärkeä osa modernia SaaS-liiketoimintaa.

Miten kehitämme digitaalisia palveluita ja sovelluksia Skillwellillä

SaaS-trendit luovat uusia pelisääntöjä. Asiantuntijatiimimme hyödyntävät näitä trendejä innovatiivisissa ratkaisuissa, jotka vastaavat asiakkaiden erilaisiin tarpeisiin. Olemme AWS SaaS Factoryn kumppaneita, joten olemme aina SaaS-kehityksen aallonharjalla ja tiedämme kaikista viimeisimmistä innovaatioista ja kehitystrendeistä.

Jos olet valmis kehittämään sovelluksen ja haluat keskustella sovelluksen ideasta, ota meihin yhteyttä yksilöllistä arviointia varten. Voimme vastata heti, paljonko sovelluskehitys maksaa, minkälaista kehitysprosessia suosimme ja miltä valmis sovellus voisi mahdollisesti näyttää.

Lue myös nämä:

blog-post-image
AWS
Asiantuntija
Tiimi
Well Architected
Uusi virstanpylväs matkallamme: Skillwell liittyy AWS:n Well-Architected Partner Program -ohjelmaan!

Skillwell on liittynyt AWS Well-Architected Partner Program -ohjelmaan, mikä vahvistaa sitoutumisemme korkealaatuisiin pilviratkaisuihin ja AWS parhaisiin käytäntöihin. ...

blog-post-image
Tiimi
AWS
Asiantuntija
AWS Summit Stockholm 2024 pähkinänkuoressa

Harri ja Jari osallistuivat AWS Summit Stockholm 2024 -tapahtumaan, jossa käsiteltiin mm. generatiivista tekoälyä. Tapahtuma tarjosi yli 50...

blog-post-image
Käyttöliittymäkehitys
SaaS
UX / UI: Miten kehittää käyttäjäystävällisiä ja intuitiivisia sovelluksia

Oletko koskaan miettinyt, kuinka paljon käyttäjäkokemuksella (UX) ja käyttöliittymällä (UI) on vaikutusta käyttäjiin? Tässä artikkelissa käsittelemme, millaisen vaikutuksen...

Ota meihin yhteyttä

Kauppakatu 39

40100 Jyväskylä

© Skillwell Oy 2023